Ofte stilte spørsmål
Det kan være ulike årsaker til at avfallet ditt ikke er blitt hentet:
- Dunk/sekk var ikke satt frem i tide (dette må stå klart senest kl. 06:00 på tømmedagen)
- Dunk/sekk var plassert for langt fra vei (maks 5 meter henteavstand). Ekstra hentemeter kan bestilles mot en ekstrakostnad i abonnementet.
- Avfallet er feil sortert. F.eks. restavfall i matavfall, feilsortert glass-/metall-emballasje. For sorteringsveileder se her.
- Menneskelig glipp. Dersom ingen av de 3 første punktene passer for ditt tilfelle kan det hende den rett og slett er glemt. Dette er selvsagt beklagelig, men vi ønsker å rette opp feilen. Du kan da ringe vår servicetelefon på 38 26 50 00.
- Som privatperson leverer du alt sortert avfall gratis, men betaler for restavfallet. Når du har sortert alt du kan sortere, kjører du opp på vekta for 1. registrering. Etter at du har kastet restavfallet kjører du opp på vekta en gang til for 2. registering – og deretter betaler du i luka med Vipps, kort eller kontant.
Det betales også stykkpris for dekk med felg.
Levering av treavfall er begrenset til et lite tilhengerlass per person.
Ekstra dunk til restavfall kan bestilles mot et tillegg i abonnementsprisen.
Ta kontakt med oss på telefon eller epost, så hjelper vi deg. Tlf. 38 27 26 00 eller post@maren.no
Dunkene følger boligen, og både dunkene og abonnementet overdras automatisk til ny eier ved eiendomsoverdragelse.
- For påfyll av bioposer kan du knytte en tom pose på håndtaket på dunken din. Da vil renovatøren legge igjen en ny rull til deg ved neste tømming.
- Dersom du har behov for sekker til papir og plast kan dette hentes vederlagsfritt på alle våre gjenvinningsstasjoner, samt kommunens innbyggertorv, i åpningstidene.
Hageavfall kan du levere på alle våre gjenvinningsstasjoner i åpningstiden.
Dersom du har spørsmål om hva som skal kastes hvor, kan du sjekke vår sorteringsveileder som du finner her eller søke på sortere.no
Avfallet blir lagret i separate avfallsbinger hos oss på Brennevinsmyra i Mandal. Derfra transporteres fraksjonene til ulike selskap for videre behandling.
- Restavfall blir sendt til forbrenning hos Returkraft i Kristiansand. Der benyttes varmen blant annet til å varme opp Aquarama og Kilden.
- Papp og papir sendes videre til Franzefoss som sorterer det og sender det videre for produksjon av ny papp og nytt papir.
- Plast sendes til Norsirk som sorterer og deretter videresender til gjenvinning det som er av god nok kvalitet.
- Glass- og metallemballasje sendes til Sirkel Glass som ettersorterer og sender det videre til produksjon av nytt glass (og isolasjon), og ny metallemballasje.
- Matavfall sendes til biogassproduksjon.
- Treverk flises hos oss på Brennevinsmyra, og sendes deretter med båt til Riga hvor det materialgjenvinnes.
- Metall sendes til sortering og produksjon av nytt metall.
- Hvitevarer, elektronikk etc. sendes videre til anlegg som er spesialisert på å sortere ut de ulike materialene, og veldig mye blir gjenbrukt.
Selv om matavfall og restavfall blir hentet samtidig, har bilene to separate kammer slik at avfallet ikke blandes.
Når renovasjonsbilen kommer til Marens anlegg, tømmes hver avfallstype for seg selv i separate avfallsbinger før det fraktes til videre behandling.
Det samme gjelder innhenting av papir og plast.
- Formålet med forbudet mot fargede søppelsekker er å øke sorteringsgraden og unngå feilsortering. Vi ønsker at mest mulig av avfallet blir kildesortert og materialgjenvunnet. Ved å sørge for at elektronikk, farlig avfall, spisse gjenstander m.m. ikke havner i restavfallet, kan vi unngå skader på personell og anlegg, samt redusere brannrisikoen.
- Gjennomsiktige sekker til restavfall kan kjøpes hos oss på Brennevinsmyra eller på de fleste dagligvareforretninger og byggevarehus.
- OBS! Marens sekker til plastgjenvinning skal ikke benyttes til annet enn plast.
- Jord og bark kan kjøpes hos oss på Brennevinsmyra Miljøpark, Skjernøyveien 21, så langt lageret rekker.
Når du kommer til oss kan du henvende deg til vår vektoperatør som vil tilkalle en hjullaster som hjelper med lessing. Priser for jord og bark finner du her.
Åpningstidene finner du i vår hovedmeny under fanen «Privatkunder» og «Åpningstider og returpunkt».
Kart over alle returpunkt finner du i vår hovedmeny, under fanen «Privatkunder» og «Åpningstider og returpunkt».
KONTAKTINFO
Maren Kommuneservice AS
Brennevinsmyra, Skjernøyveien 21
4516 Mandal
Tlf: +47 38 27 26 00
Epost: post@maren.no
INFO
Maren AS eies fra 2020 av Lindesnes kommune og har ansvaret for den kommunale og konkurranseutsatte avfallsbehandlingen i regionen.